We zijn een gezellige vereniging met zo’n 120 enthousiaste leden. Wij beoefenen de schietsport op een ontspannen maar serieuze manier. Geen macho’s dus, maar geïnteresseerde sportschutters, die regelmatig oefenen in de verschillende schietsportdisciplines.

Historie van de vereniging
In 1995 begon Peter Koster zijn wapenwinkel en werkplaats. Naar aanleiding van vragen van diverse klanten over het ontbreken van een schietbaan in de polder, begon hij in 2000 met de bouw van de schietbaan. Na een lange bouwperiode was het begin 2001 zover.

Op 1 maart 2001 werd onze vereniging opgericht. Initiatiefnemers van het eerste uur waren Peter Koster, Syb Koster, Natalie Krul, Evert Wisgerhof, Jo Willemse en vele anderen. We zijn die avond in maart begonnen met 45 leden. In het eerste jaar van ons bestaan zijn we uitgegroeid tot ongeveer 100 leden. Bij de oprichting is met een meerderheid aan stemmen gekozen voor naam s.v. De Rotterdamse Hoek. Deze naam is verbonden met de locatie van de schietbaan. Deze bevindt zich in de hoek van de dijk tussen Urk en Lemmer ter hoogte van Creil.

De Rotterdamse Hoek boven Urk is een spookplek.
Bij schippers is de plek berucht,
binnendijks zijn de akkers zompig.

De Rotterdamse hoek wordt ook wel aangeduid als “het laatste schepenkerkhof” in Nederland. De Rotterdamse hoek dankt zijn naam aan de aanvoer van puin van het bombardement op Rotterdam op 14 mei 1940.

Op 14 mei is het centrum van Rotterdam gebombardeerd door de Duitsers. Niets bleef meer overeind staan. Dit puin is gelijk afgevoerd per schip en onder andere richting de Noordoostpolder vervoert. Het puin is gebruikt voor de afwerking van de 5,5 kilometer dijk boven Urk en ook ter verharding van de polderwegen. Na de bevrijding zijn veel polderwegen hiermee verhard.

De naam “Rotterdamse hoek” is bedacht door de polderwerkers zelf. Dit zodat niemand ooit zou vergeten waar het puin vandaag kwam.

(Bron: http://www.vvvnoordoostpolder.nl geraadpleegd d.d. 06-05-2018)